FAQ Presentkort

Var kan jag köpa i-HUSETs presentkort?
Vårt presentkort finns att köpa på vår hemsida (i-huset.se) och i vår presentkortsautomater mittemot Lekia samt vid hissen på vägen in mot IKEA i den södra delen. 

Var kan jag använda mitt presentkort?
i-HUSETs presentkort gäller i i-HUSETs butiker, restauranger, caféer och på IKEA. 
Presentkortet gäller inte på Elgiganten Phone House och Ossis klack- och nyckelbar.

Vad kostar ett presentkort?
Du betalar endast för den summan du vill ladda presentkortet med. Inga extra avgifter tillkommer.

För företag som vill ha sin beställning skickad till arbetsplatsen tillkommer portokostnad på 64 kr exkl. moms. 

Var kan jag köpa presentkort med kontanter?
Våra presentkort kan tyvärr inte köpas för kontater.

Vilka bankkort accepteras för betalning?
Du kan betala med Visa eller Mastercard. Utländska kort med Visa och Mastercard accepteras.

Kan kortet laddas med ett obegränsat belopp?
Presentkortet kan laddas med ett belopp mellan 100 kr - 5 000 kr. Vill du ladda med ett större belopp är du välkommen att kontakta oss på kontakt@i-huset.se
.

Kan presentkortet användas för betalning på Internet?
Nej, presentkortet kan enbart användas fysiskt i våra butiker, restauranger och på IKEA Linköping.

Måste hela beloppet användas på ett ställe, eller kan det delas upp för användning i flera butiker?
Presentkortet kan användas flera gånger i olika butiker tills beloppet på kortet har förbrukats.

Hur använder jag presentkortet på i-HUSET?
Dubbelkolla ditt saldo på presentkortet innan köp. Berätta för butiken att du vill betala med presentkortet när du kommer till kassan och vilket saldo presentkortet har. Du kan kombinera betalningen med kontanter (hos butiker som accepterar kontantbetalning), bankkort samt flera av i-HUSETs presentkort.

Kan jag betala med flera i-HUSET presentkort vid samma köp?
Ja, det kan du göra men det är viktigt att du har koll på hur mycket saldo du har i varje presentkort.

Var kan jag kontrollera mitt presentkortssaldo?
Saldot kan du kontrollera på vår webbsida, via SMS-tjänsten som anges på baksidan av presentkortet och i presentkortsautomaten genom att skanna QR-koden som finns på baksidan.

Kan jag lämna tillbaka mitt Presentkort?
I enlighet med lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, har du en betänketid på 14 dagar (med startdagen för leverans av din beställning) att häva din beställning av presentkort köpta online och få en fullständig återbetalning, inklusive standardfraktkostnaden, men exklusive kostnaden för returen av kortet. Om du vill returnera presentkortet, kontakta Kundtjänst (se nedan).

Ångerrätt gäller endast outnyttjade presentkort.

Öppet köp gäller ej på presentkort som är köpt från presentkortsautomaten.

Har presentkortet ett förfallodatum?
När du köper ett presentkort online, har du 3 månader på dig att hämta ut det köpta presentkortet med värdekoden som skickas i samband med köpet.

Presentkortet har 12 månaders varaktighet (giltig) från dagen då kortet hämtas ut från presentkortsautomaten.

Köper du kortet på plats i automaten, då gäller varaktigheten från den aktuella inköpsdagen.

Kort som är inaktuellt ersätts inte, så se till att använda kortet inom giltighetstiden.

Mitt presentkorts har förfallit, kan jag förlänga det?
Nej, det är inte möjligt att förlänga ett presentkort som har förfallit.

Kan jag lösa in mitt presentkort kontant?
Nej, presentkortet kan inte bytas mot kontanter.

Hur aktiveras ett presentkort köpt online?
Kortet aktiveras när du har hämtat ut det från presentkortsautomaten. Aktiveringskoden hittar du på ditt kvitto. Kort som köpts online måste hämtas ut inom 3 månader. 

Jag har tappat bort mitt presentkort, vad gör jag?
Borttappade presentkort är jämförbara med förlorade kontanter och återbetalas inte. Presentkorten kan inte spåras tillbaka till mottagaren.

  1. Jag kan inte få mitt presentkort att fungera, varför?
    De vanligaste orsakerna till att presentkort inte fungerar är att kortet har avmagnetiserats, dvs. presentkortet har varit i nära kontakt med något som har gjort den magnetiska remsan obrukbar ex. en magnet. Vänligen kontakta centrumledningen: kontakt@i-huset.se.


  2. Att kortet har upphört att gälla. Presentkort vars giltighetstid har löpt ut ersätts inte, eftersom kortets baksida tydligt informeras om att kortet måste användas inom en viss tidsperiod.

Jag har en annan fråga, vem ska jag kontakta?
Välkommen att höra av dig till oss på i-HUSET
: kontakt@i-huset.se.